Latest Posts

SPONSORSHIP BY: OPEX CONSULTANT GROUP. WEBSITE: (WWW.OPEXCG.COM)

Mahanila Store
Mahanila Store
Mahanila Store

Cross Col

Friday 29 July 2016

GRAFOLOGI (Membaca Tulisan Tangan)


GRAFOLOGI

 

 

Ukuran Tulisan

 

Ukuran Tulisan Besar: Pemilik tulisan berukuran besar suka mendapat perhatian oarang banyak,  ingin pendapatnya senatiasa didengarkan. Mereka juga suka memikirkan perkara yang baik-baik, mudah marah dan tidak suka hanya duduk berpangku tangan.

 

Ukuran Tulisan Sederhana: Orang yang ukuran tulisannya sederhana adalah orang yang  simple, praktikal, netral dan tenang.

 

Ukuran Tulisan Kecil: Bertulisan Kecil cenderung bersifat pendiam, tidak suka menjadi perhatian orang banyak, berjiwa halus dan menitikberatkan perkara-perkara terperinci.

 

Tekanan

 

Tekanan Yang Kuat: Orang yang tekanan tulisannya kuat sehingga mungkin menyebabkan kesan di balik kertasnya mempunyai emosi yang tinggi (gembira atau sedih). Dia bisa memaafkan tetapi tidak dapat melupakan apa yang telah anda dilakukan kepadanya.  Dia juga mempunyai keinginan dan tekad yang kuat serta tidak nyaman melihat sesuatu yang tidak sempurna.

 

Tekanan Yang Ringan: Pemilik tulisan bertekanan ringan juga biasanya mempunyai karakter yang santai, tenang dan bertoleransi tinggi. Walau bagaimanapun golongan ini sukar membuat keputusan dan mudah dipengaruhi. Anda juga cepat marah tetapi cepat kembali ‘tenang’. Secara umum semakin kuat tekanan tulisan anda, semakin besar juga emosinya.

 

Kecondongan/ Kemiringan

 

Condong/Miring Ke Kanan: Pemilik tulisan ini biasanya akan menekankan/ menonjolkan emosi yang ada dan sentiasa perlu berinteraksi dengan orang lain. Semakin condong ke kanan, semakin beremosilah anda. Anda cenderung bertindak mengikuti perasaan berbanding berfikir secara logik dan ini amat disukai oleh peniaga dan pengiklan! Anda seorang yang ramah, terbuka dan aktif.

 

Tulisan Menegak: Orang yang mempunyai tulisan tegak merupakan seorang yang agak pendiam, tidak suka mencampuri hal orang lain dan menghindarkan diri dari kedekatan dengan seseorang serta dapat mengekang emosi dengan baik dalam menghadapi masalah. Malangnya pemilik tulisan tegak merupakan orang yang tidak pandai menyatakan perasaannya.

 

Condong/ Miring Ke Kiri: Pemilik tulisan sebegini dikatakan senang memendam perasaan, takut mengutarakan perasaan dan tidak gemar bergaul dengan orang lain (introvert). Orang lain merasa sukar untuk memahami sifatnya karena dia tidak akan menunjukkan perasaan atau reaksi ketika orang lain sedang ketawa terbahak-bahak. Sebenarnya dia sekedar merasa janggal untuk tertawa seperti itu.

 

Condong/ Miring Ke Segala Arah: Orang yang tulisannya condong kesemua arah merupakan orang yang tidak konsisten (fikiran tidak menentu), sukar diramalkan atau masih belum mempunyai tujuan hidup yang jelas.

 
Previous
Next

0 comments:

Post a Comment

Thank you for your comments